all in one

all in one

هر چی بخوای هستش
all in one

all in one

هر چی بخوای هستش

برنامه ریزی کنکور 96

نحوه ی مناسب برای برنامه ریزی کنکور 96


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید ...

شاد و با نشاط به پیش!



داشتن روحیه خوب براى انجام هر کارى بسیار لازم است. داشتن روحیه خوب و با نشاط باعث می شود تا فرد با انرژى و توان بالا به انجام کارها مبادرت نماید. زمانى که داراى احساس خوبى نسبت به خود و زندگ ىتان هستید همه چیز در نظرتان زیبا و شگفت انگیز است و در لحظه حال زندگى می کنید، و چون توجه تان معطوف به این لحظه است،

بهترین نتیجه را از آن دریافت می کنید. روحیه شاد باعث مى شود تا شما با نگاهى به گذشته و گرفتن درسهاى لازم از آن، بهترین عمل را در زمان حال انجام دهید تا براى آنچه در آینده میخواهید به آن برسید، آماده شوید. وقتى که روحیه بالایى دارید هر کارى را که در پیش رویتان قرار دارد با علاقه و با این هدف که تجربه هاى تازه از آن کسب کنید، انجام میدهید؛ حتى به کارهاى روزمره تان هم با دید تاز هاى می نگرید و توجهتان را روى آن معطوف می کنید و از کارى که انجام می دهید لذت می برید.

یکى از مشکلاتى که داوطلبان کنکور، بخصوص پشت کنکوری هاى عزیز، با آن مواجه هستند نداشتن روحیه و احساس نشاط در درس خواندن و آمادگى براى کنکور است. مسائل مختلفى ممکن است باعث پیش آمدن چنین شرایطى براى شما داوطلبان عزیز گردد. از جمله این موارد عبارت است از: نداشتن یک برنامه خوب، ناتوانى در یادگیرى برخى از دروس، مسائل خانوادگى یا آموزشى و …. با توجه به اینکه شما داوطلبان کنکور در شرایط خاصى هستید، باید تلاش کنید تا عوامل ناراحت کننده یا انگیزه زدا را از خود دور کنید؛ زیرا مطالعه با روحیه پایین باعث میشود تا شما نتوانید نتیجه خوب و رضایت بخشى از مطالعه و کنکور خود بگیرید؛ از طرف دیگر، نشاط و شادى در دوره آمادگى براى کنکور به شما انگیزه مضاعف و انرژى بیشترى براى درس خواندن میدهد و همچنین بر فرایند یادگیرى شما تأثیر بسیاری می گذارد.

براى اینکه بتوانید در طى آمادگى براى کنکور و همچنین تمام زندگى، پیروز و موفق باشید، بهتر است به مسائل زیر توجه کنید:

۱- خدا را همیشه و همه جا در نظر داشته باشید

احساس حضور در محضر خداى رحمان و توکل و ایمان به یارى او در همه عرصه هاى کار و زندگى، به انسان روحیه عالى میدهد. در همه مراحل زندگى از جمله در دوره آمادگى براى کنکور تلاش کنید تا ارتباط با خدا، بن مایه اصلى نشاط و شادى شما باشد. به او اعتماد کنید و با اعتماد به او قدم در راه بگذارید و بدانید که خدا همیشه یار و پشتیبان شما خواهد بود و شما را به بهترین مسیر و زیباترین سرنوشت ممکن هدایت خواهد کرد. حتى ممکن است در مواردى احساس ناامیدى کنید و گمان کنید که خدا شما را فراموش کرده یا اصلاً به فکر شما نیست، اما مطمئن باشید که حتى در همان زمان هم همه امور عالم در راستاى خیر و مصلحت شما در جریان است؛ پس هر روزتان را با عشق به خدا و توکل به او شروع کنید و به پایان برسانید. به خدا بگویید که براى رسیدن به یک سرنوشت خوب و زیبا تلاش می کنید و از او بخواهید تا شما را براى رسیدن به اهدافتان یارى کند.

۲-  به معنویات بها دهید

به عنوان یک انسان که نیاز دارد آرامش و نشاط داشته باشد، باید به معنویات بها دهید. آرامش و نشاط شما باعث افزایش روحیه و توان شما در انجام امور خواهد شد. باید توجه داشته باشید که ارتباط معنوى، روى آنچه که به زندگى شما معنا می بخشد و به آن

هدف می دهد، تعریف می شود. علاوه بر رابطه و عشق به خدا، معنویات می تواند اعتقادات مذهبى شما یا لذت بردن از طبیعت یا گذراندن زمان با عزیزانتان باشد. اگر ما صبح که از خواب بیدار می شویم نسبت به یک موضوع که به ما هدف می دهد و به زندگى ما معنا می بخشد، هیجان زده باشیم، بدن ما نیز همه تلاش خود را خواهد کرد تا خود را در بهترین وضعیت ممکن حفظ کند.

۳- روى زیبایی هاى زندگى خود تمرکز کنید

اگر انسان براى مدتى به طور مداوم، ذهن و فکر خود را متوجه سوژه هاى زیباى زندگى خود بکند، به مرور زمان عادت می کند که همواره به زیبای ها و خاطرات خوب زندگى فکر کند و اصولاً تبدیل به انسان مثبتى شود که نشاط درونى دارد و همواره احساس آرامش و شادمانى می کند. یکى از مهم ترین منابع براى دریافت چنین سوژ ههایى، خاطرات خوب زندگى در گذشته و تخیل هاى قشنگ در آینده است. هنگامى که شما به خاطرات خوب گذشته فکر می کنید، سیگنالهاى مثبتی به ضمیر ناخودآگاه خود وارد می کنید و این کار به شما احساس و روحیه خوبى می دهد. وقتى به خیالپردازیهاى آینده پر و بال می دهید، در واقع با یک تیر دو نشان میزنید : اولاً روحیه خود را عالى میکنید، و ثانیاً هر آنچه را که شما به عنوان تخیل در ذهن خود تجسم مى کنید، در

دنیاى واقعیات نیز می توانید خلق کنید، و این قدرت انسان است؛ زیرا هر پدید هاى که انسان در دنیاى خود خلق میکند ابتدا در ذهن خود می سازد، و هر چیز که در ذهن خلق شود، می تواند در دنیاى واقعیات نیز به وجود آید.

خود را در بهترین حالت ممکن تصور کنید و رشته و دانشگاهى را که مور علاقه شماست، به صورت مرتبط در ذهنتان تجسم کنید. همچنین خود را در شغل مرتبط با رشته مورد علاق هتان تصور کنید؛ در حالى که با درآمد ناشى از آن، کارهاى مختلفى انجام می دهید. همه اینها باعث م ىشود تا شما نشاط و روحیه کافى براى مطالعه پیدا کنید و با انگیزه بیشتر و بالاترى به پیش بروید.

۴- به خود اعتماد کرده و خود را باور نمایید

تمام موفقیت هاى انسان به شناخت عزت نفس او بستگى دارد. عزت نفس، یک احساس است؛ آن احساسى است که انسان از خود دارد و به این معنى است که چقدر براى خود ارزش و احترام قائل هستید. عزت نفس و خودباورى، اولین ایستگاه موفقیت شماست و تمام شخصیت شما در راستاى عزت نفستان شکل می گیرد. عزت نفس پیش نیاز اعتماد به نفس است، و اعتماد به نفس، بروز و ظهور عزت نفس یک انسان در دنیاى بیرون اوست.

انسانهایى که تصور خوب و درستى از خود ندارند، نم ىتوانند عزت نفس و در نتیجه اعتماد به نفس خوبى داشته باشند. عزت نفس، شاخص خودباورى انسان و زیربناى اعتماد به نفس اوست. اعتماد به نفس، اولین ایستگاه حرک تهاى موفقیت آمیز در عرصه زندگى است و عامل رشد و ارتقای انسان است؛ زیرا هر باورى از باورِ خود شروع می شود و سعادت دنیا و آخرت انسان در گرو خودباورى و اعتماد به نفس او است. خود را باور کنید، تا دیگران هم شما را باور کنند.

یکى از مشکلات اصلى بسیارى از شما داوطلبان عزیز، این است که به خود و توانایى هایتان اعتماد ندارید. بیشتر شما عزیزان، خود را دست کم مى گیرید و مدام به این نکته فکر مى کنید که ممکن است سطح سؤالات کنکور از میزان اطلاعات و توانایی هایتان بالاتر باشد. همین موضوع سبب مى شود تا شما روحیه و انگیزه کافى و لازم را براى مطالعه و آزمون دادن نداشته باشید. به خود و توانای ىهایتان اعتماد کنید.

روى نقاط مثبت درسى و جسمى و روحى خود تمرکز کرده و آنها را براى خودتان پررنگ کنید و به خود بقبولانید که انسان توانمندى هستید و بخوبى می توانید از پس آزمون سراسری برآیید

۵- شکست ها و ناکامى هاى گذشته را فراموش کنید

یکى از عواملى که باعث ناامیدى انسان می شود و انگیزه و نشاط او را به صورت قابل توجهى کاهش میدهد شکستها و ناکامی هایى است که انسان در گذشته داشته است.

به عنوان یک داوطلب کنکور، ممکن است شکست هاى درسى و ناکامی هایى که در گذشته داشته اید، باعث شود تا شما انگیزه و نشاط کافى براى مطالعه نداشته باشد.

به خاطر داشته باشید که گذشته، فقط و فقط براى یادآورى خاطرات خوش زندگى و درس گرفتن از شکستهاست و نه چیز دیگرى، و آینده شما هیچ شباهتى به گذشته ناکام شما ندارد؛ پس شکستها و ناکامی ها را فراموش کنید و باامید و آرزو براى آینده خوب تلاش کنید. براى رسیدن به این مرحله، لازم نیست که کار خاصى انجام دهید؛ فقط کافى است که بخواهید و اراده کنید که شکست ها و ناکامی هایتان را فراموش کنید.

انسانها تحول را خود در خودشان ایجاد می کنند؛ پس بیکار ننشینید و براى این تحول و نشاط و شادابى خود قدم بردارید: یک گام بلند به سوى فراموش کردن ناکامی ها و ساختن آیند هاى روشن.

۶- خود را از یاد نبرید

دسته اى از انسان ها در دنیایى از غفلت و بی خبرى از خود زندگى می کنند و توجه درستى به خود ندارند و در زندگى هدفى ندارند و براى آینده شان چیزى طراحى نکرده اند. همچنین این افراد هیچ رؤیایى در سر ندارند و اعتماد به نفس ندارند و خود را باور ندارند و براى خود ارزشی قائل نیستند. این افراد اندیشه هاى بیمارگونه دارند و ارتباط درستى با انسان ها ندارند و منزوى هستند و روحیه خوبى ندارند و از جمع فرار می کنند. این دسته از انسان ها، انسان هاى ناامید و بى انگیزه هستند و هیچ چیز آنان را شادمان نکرده یا کمتر چیزى، آنها را خوشحال می کند و انگیزه اى براى انجام کارها ندارند. ممکن است که در میان شما داوطلبان عزیز هم کسانى با این خصوصیات وجود داشته باشند. دسته دیگر، انسان متحول شده هستند. این افراد در کمال هشیارى زندگى می کند.

هر لحظه، متوجه حضور خود در جهان هستند و در دنیایى از خودآگاهى و اشراف و بصیرت لحظه به لحظه خود زندگى می کنند. این دسته از انسانها، انسان هاى باانگیزه و شادى هستند و از همه زیبایی هاى زندگى لذت می برند. در میان داوطلبان عزیز هم کسانى هستند که چنین ویژگی هایى دارند. مهم نیست که تا به حال جزو گروه اول بوده اید؛ مهم این است که از همین الان براى یک زندگى بهتر و همین طور شرکت موفق در یک آزمون عالى، همه زیبای ىهاى زندگى و درونتان را ببینید و به آن ارج نهید و به خودتان توجه کنید و احترام بگذارید و براى رسیدن به خواسته هاى معقول خود با دل و جان تلاش کنید.

۷- تغییر کنید

وقتى انسان رو به جلو حرکت کند و در یک شرایط خاص توقف نداشته و به قول معروف درجا نزند و به شکل مثبت تغییر کند، این رفتارها تأثیرات مثبتى بر وجود و انگیزه او خواهد گذاشت. براى اینکه فراموش نکنیم هر لحظه سیگنال مثبتی به ضمیر ناخودآگاه بدهیم تا باور جدید در ما ایجاد کند و هشیارمان مرتب به ما گوشزد شود، از این اصل استفاده کنید. در دنیاى خود نشان ههایى تعبیه کنید که این نشان هها هر لحظه به ما فریاد .« آرى، تو دیگر آدم سابق نیستى و تو انسان زیباى دیگر شد هاى » : یادآورى بزنند که تمام الگوهاى رفتارى خود را به نحو بهترى تغییر دهید و براى خود نشانه هایى ایجاد کنید که همچون علائم راهنمایى هر لحظه مسیر زندگى شما را اصلاح کنند و به شما یادآور شوند که آرى شما انسان زیباى دیگرى شد هاید؛ مثلاً اگر ساعت را به دست چپ می بندید، این بار آن را به دست راست ببندید. در دکوراسیون خانه تغییر ایجاد کنید.

احساس تغییر مثبت، به شما انگیزه کافى خواهد داد تا شما با نشاط و روحیه زیاد به کارهاى خود بپردازید و کمتر خسته شوید. به عنوان یک کنکورى، اگر دانش آموز کوشا و درس خوانى بوده اید، به خود مدام گوشزد کنید که همچنان به صورت عالى به پیش خواهید رفت، و اگر داوطلبى کمتر کوشا هستید به خود بگویید که تغییر کرده و انسان دیگرى با قابلیت ها و توانمندی هاى جدید گشته اید. مطمئن باشید که این برداشت از خودتان به شما کمک خواهد کرد که انگیز هاى دو چندان براى درس خواندن و موفقیت کسب کنید.

۸- احساس قدرت کنید و خود را بستایید

هر تصور و ذهنیتى که از خودتان داشته باشید، مطمئن باشید که بر شما، شخصیت و نیز شرایط زندگی تان تأثیر خواهد گذاشت؛ پس سعى کنید در هر لحظه، احساس خودشایستگى کنید و خود را باور کنید تا خود را زیبا ببینید. انسانهاى دیگر در شما آن را می بینند که شما در خود می بینید. اگر می خواهید متوجه شوید که دیگران، چه احساسى نسبت به شما دارند، کافى است که ببینید شما نسبت به خودتان چه احساسى دارید. مطمئن باشید که دیگران هم همین احساس را نسبت به شما خواهند داشت. اصل خود شایستگى از اصول مهم اعتماد به نفس است؛ پس آن را با تمام وجود احساس کنید و همیشه در زندگى خود، آن را به کار گیرید.

-۹ مسؤولیت پذیر باشید

یکى از ویژگی هاى انسانهاى با روحیه آن است که همواره در مقابل دیگران و مسائل آنها احساس مسؤولیت می کنند. مسؤول بودن باعث مى شود تا شما احساس بهترى نسبت به خود و زندگى داشته باشید و این احساس بهتر، باعث انگیزه و کار بیشتر خواهد شد.

هر چه که در زندگى شما پیش می آید به خود بقبولانید که مسؤول آن خود شما هستید. شکست هاى خود را بپذیرید و درصدد رفع آنها برآیید و به خود بگویید که هیچ فردى جز خودم در پیش آمدن این شرایط مقصر نبوده است، و این من هستم که می توانم همه

چیز را تغییر دهم.

۱۰- بیش از حد توانتان کار نکنید

همه ما با سخت کوشی، خواهان تأمین خواسته هایمان هستیم، اما مهم این است که تعادل را در زندگی خود حفظ کنیم . اگر برای شما کنکور فعلاً مهمترین اصل و هدف زندگى است، بهتر است که جایگاه همه چیز را در زندگى خود تا روز برگزاری کنکور با این اولویت تنظیم کنید. با این همه به خاطر داشته باشید که هر انسانى، توان خاصى دارد و اگر بیش از حد به خود فشار وارد آورد، ممکن است که زود خسته شده و از پا درآید، و خستگى، یکى از دشمنان اصلى نشاط و شادابى است. خستگى باعث م ىشود تا یادگیرى شما به صورت کامل انجام نگیرد یا مجبور باشید که زمان زیادى را براى یادگیرى مطالب صرف کنید؛ پس خودتان و خصوصیات جسمى و روحى خودتان را بشناسید و بیش از حد توانتان کار نکنید. مهم نیست که دوستان، هم کلاسی ها یا فامیل هاى شما چقدر کار می کنند؛ مهم این است که شما چقدر توان دارید و چقدر از این توان به صورت بهینه استفاده می کنید.

۱۱- ورزش کنید

یک رژیم غذایی مناسب و قدری فعالیت بدنی روزانه، از پیاده روی آرام گرفته یا حتى کار بیرون، فشار و اضطراب را تخفیف می دهد و روحیه را شاداب نگه می دارد . ورزش و تمرینات بدنی، افراد را از احساس برتری طلبی، رها می کند و توانایی های سرکوب شده ذهن آنها را ترقی می دهد. همین امر به جلوگیری از افسردگی منجر می شود.

برای اشخاص متفاوت، ورزشهای مناسب آنها وجود دارد. تمرینات کششی و یوگا برای تخفیف فشار بسیار مناسبند. البته ورزش بیرون از منزل فواید مضاعفی دارد؛ برای مثال، نور آفتاب در بهبود روحیه و تخفیف افسردگی مفید است. همچنین دیدن افراد هم سال و گپ و گفت با آنها می تواند در شادابى و نشاط شما مؤثر باشد؛ پس ورزش را فراموش نکنید؛ حتى اگر براى یک ربع ساعت هم باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.